Κείμενα από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία

  Νοέμβριος 2011 (4 άρθρα)

 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------

   Περονόσπορος Εθνικής Σωτηρίας

   5 Νοεμβρίου 2011, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία 

 

   Υπερασπιζόμαστε τη μεταπολίτευση για δύο τουλάχιστον επιτεύγματα: τα άφθονα γευστικά κρασιά της και τα δηκτικά, εύστοχα, αναρίθμητα γελοιογραφικά σκίτσα που γνωρίσαμε από τις εφημερίδες ή τα ειδικά σατιρικά έντυπα.
Και όσον αφορά τους ελληνικούς οίνους, μέσα στο κλίμα γενικής κατήφειας, απογοήτευσης, απελπισίας και μουρλών πολιτικών επιλογών, τα αμπελοοινικά προϊόντα της χώρας προσφέρουν απόλαυση και χαρά στο τραπέζι μας, χρήματα στους παραγωγούς, στους εμπόρους και την εφορία, ενισχύουν την εμπιστοσύνη μας στα ελληνικά χέρια και παρέχουν νέα στοιχεία στις κατασυκοφαντημένες στατιστικές υπηρεσίες.
   Εκτός από τις ευφρόσυνες εξαιρέσεις -σαν τα ποσοστά της ΕΔΑ στις εκλογές του '58- τα κρασιά επί Παπάγου και Ερέ ήσαν τραχιά, ξιδιασμένα και αηδή. Συγκρινόμενα με τα λευκά ή τα κόκκινα της μεταπολίτευσης, διαφέρουν όσο οι επίσημοι της 28ης Οκτωβρίου με εκείνον τον μαθητή του λυκείου που παρελαύνοντας τους μουντζώνει. Τα κρασιά της χώρας θα κερδίσουν οριστικά το κοινό εφόσον προσφέρονται σε προσιτές τιμές, αποβάλλουν τον ποικιλιακό μιμητισμό και αφού αφαιρέσουν από τις αρχαιόπληκτες ετικέτες τους τίτλους όπως: «Ιοκάστη», «Βοϊοδρομιών», «Ραξ», που όζουν αλφαμίτες, καλογερική τραγίλα και Εθνική Σωτηρία.
   Και όπως προαναφέραμε, πέραν των προϊόντων της αμπέλου, στη μεταπολίτευση απολαμβάνουμε ξεκαρδιστικές, καυστικές ή διαβρωτικές γελοιογραφίες και κόμικς που σχεδιάζουν τα αδέσποτα σκωπτικά πνεύματα ευφυέστατων συναδέλφων. Δυο-τρία ποτήρια έχουν αποδείξει ότι αυτή η σύζευξη των κρασιών με τα αστεία δεν είναι παράδοξη. Οι ήρωες του Αριστοφάνη πνίγονται στο πιοτό. Ο Ραμπελέ προειδοποιεί τους αναγνώστες πως ο «Γαργαντούας» μοσχοβολάει κρασίλα. Δεν ξέρουμε ποιος πώς έχωσε τη λέξη πνεύμα στη συνταγή και των δύο παρασκευασμάτων. Είναι αδύνατον να την ξετρυπώσουμε. Κοινές είναι επίσης οι ικανές και αναγκαίες συνθήκες για να τα παραγάγουμε και να τα χαρούμε: μακροχρόνια ειρήνη εντός και εκτός των συνόρων, οικονομική ευμάρεια, κοινωνία ανοιχτών οριζόντων, ελευθερία και δημοκρατία.
   Σπουδαίοι οινολόγοι κατηγορούν δύο παράγοντες ως υπεύθυνους για την απουσία των ελληνικών κρασιών από την παγκόσμια αγορά: τη μετανάστευση και τον εμφύλιο, και όχι τη φυλλοξήρα, τις βροχοπτώσεις ή την ηλιοφάνεια. Οι αμπελώνες ευδοκιμούν σε πολιτικό κλίμα εύκρατο και υγιεινό. Όπως οι ικανές και αναγκαίες συνθήκες που προαναφέραμε.
   Παρ' όλα αυτά η μεταπολίτευση επί σαράντα χρόνια παραμένει πολιτικός πρόσφυγας. Η χώρα καταγωγής της βομβαρδίστηκε από πραξικοπηματίες και έχει λησμονηθεί. Εντούτοις το ρατσιστικό κράτος υποδοχής οργανώνει την επαναπροώθησή της, επειδή κοπήκαν οι δουλειές. Φέτος κρασοστάφυλα δεν υπάρχουν. Ως ολετήρας καταγγέλλεται ο περονόσπορος, διαπίστωση τόσο ακριβής όσο οι χαρακτηρισμοί του κ. Πάγκαλου. Η παραγωγή του 2011 καταστράφηκε το 2010, όταν ο καρπός της αμπέλου εκείνη τη χρονιά αγοράστηκε μέχρι 8 λεπτά το κιλό, για λόγους Εθνικής Σωτηρίας. Οκτώ! Ποιος να πάει την επόμενη άνοιξη για ράντισμα;
   Και αφού δεχτήκαμε τα αστεία ως συγγενείς των κρασιών, στη χώρα της συλλογικής ευθύνης περονόσπορος θα επιπέσει και στους γελοιογράφους. Από τις εφημερίδες «Ελεύθερος Τύπος» και «Τα Νέα» απολύθηκαν ήδη οι εξαιρετικοί συνάδελφοι Μ. Κουντούρης και Τ. Αναστασίου αντιστοίχως, επειδή, παρά τις υποδείξεις, αντί βορδιγαλείου πολτού ψέκαζαν τα μυκήλια του περονόσπορου με διάλυμα βουργουνδίου.
   Και πριν από την αμπελοοινική σοδειά, λόγω της διαπερατότητας των εδαφών, της θερμοκρασιακής αναστροφής και των βορειο-βορειοδυτικών ανέμων, κατεστράφη και η παραγωγή εντύπων του ευτράπελου, όπως η «Βαβέλ», το «Παραπέντε» και η «Γαλέρα». Προηγήθηκε βέβαια η απώλεια του «Αντί» και του «Πολίτη», αλλά αυτές οι αναστολές έκδοσης οφείλονται στο ωίδιο, κοινώς στάχτωμα, μπάστρα, θειαφασθένεια ή Εθνική Σωτηρία.
   Αγαπητοί αναγνώστες είχαν ζητήσει κάποτε από τον Μπουτάρη να συντάξει 1.000 λέξεις με θέμα την εγκατάσταση νέου αμπελώνα. Ο ρηξικέλευθος οινοποιός έγραψε κάτι σχετικά με ένα φυτώριο φράουλας. Αν του ζητούσαν να περιγράψει πώς ξεριζώνεται ένα αμπέλι, ασφαλώς θα αναφερόταν και πάλι στα προβλήματα τρίτων ο κυρ-Γιάννης.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

   Αποκολοκύνθωση ή ένι μένι τζένι

   13 Νοεμβρίου 2011, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία 

 

   Προκειμένου να εισπράξουν την 6η δόση και να αποφύγουν την πλήρη οικονομική κατάρρευση, στο νησί Μπαρατάρια, κάπου στο κέντρο της Ιβηρικής -όπως διαβάζουμε στον «Δον Κιχώτη» του Θερβάντες- ο μεγάλος δούκας διόρισε κυβερνήτη τον Σάντσο Πάντσα.
Ο νέος κυβερνήτης έπρεπε βέβαια να εκλεγεί από τον λαό, αλλά, όπως προέβλεπαν οι σύμβουλοι του δούκα και οι πολιτικοί αναλυτές των μέσων ενημέρωσης, οι εκλογές θα ήσαν χρονοβόρες, ατελέσφορες και επικίνδυνες.
   «Δώσε μου λοιπόν το νησί», λέει ο Σάντσο στον δούκα, «κι εγώ θα βάλω τα δυνατά μου να γίνω τέτοιος κυβερνήτης, ώστε με όλους τους κατεργαραίους που θα θελήσουν να μ' εμποδίσουν να πάω ίσια στον ουρανό· και τούτο δεν το κάνω τόσο γιατί έχω μανία να βγω από το καβούκι μου και να υψωθώ σε ανώτερα αξιώματα, παρά γιατί έχω μεγάλη διάθεση να γευτώ σαν τι ουσία έχει να 'σαι κυβερνήτης».
   «Αν το γευτείς μία φορά Σάντσο», μίλησε ο δούκας, «θα τρως τα νύχια σου για κυβέρνηση, καθώς είναι γλυκύτατο πράγμα να διατάζεις και να σε υπακούν, και σίγουρα, όταν ο κύριός σου φτάσει να γίνει αυτοκράτορας, δεν θα τα αφήσει πια με κανέναν τρόπο, και θα λυπηθεί και θα πικραθεί ως τα βάθη της ψυχής του για τον καιρό που πέρασε χωρίς να είναι».
   «Κύριε», αποκρίθηκε ο Σάντσο, «κι εγώ λέω πως καλό πράμα είναι να διατάζεις, ας είναι ένα κοπάδι πρόβατα» («Εστία», μτφ. Κ. Καρθαίος).
   Θυμίζουμε πως ο Σάντσο Πάντσα κέρδισε το νησί Μπαρατάρια αφού κατόρθωσε να αποτριχώσει (να κουρέψει, αν προτιμάτε) τις κυρίες της Αυλής που οι χοντρές γουρουνότριχες κατέτρωγαν τα πρόσωπά τους.
   Και, όσον αφορά το ελληνικό παρόν, για την επιλογή του διαδόχου του ο κ. Παπανδρέου αποφάσισε να εφαρμόσει την απευθείας ανάθεση, όπως συνηθίζεται στα δημόσια έργα και τις κρατικές προμήθειες. Μια άλλη λύση, η δυνατότητα εκλογής πρωθυπουργού με κλήρωση, βασιζόταν σε μια πλάνη. Μετά από την απειλή δημοψηφίσματος, έλληνες και ξένοι παρατηρητές χαρακτήρισαν τον κ. Παπανδρέου συστηματικό τζογαδόρο. Κατά τη γνώμη μας, ο πρώην πρωθυπουργός είναι τόσο δεινός χαρτοπαίκτης ή κουμαρτζής όσο κι εκείνος ο ρωμαίος αυτοκράτορας Κλαύδιος ή Κλα Κλα Κλαύδιος. Το υπόλοιπο αυτό μιας κραταιάς δυναστείας, αφού ολοκλήρωσε την πολιτική και έμβια καριέρα του -όπως γράφει ο Σενέκας στην «Αποκολοκύνθωση»- καταδικάστηκε από τον Αιακό να παίζει ζάρια με ένα κουμάρι (κύπελλο) δίχως πάτο.
   Πιστεύουμε εντούτοις πως η μέθοδος για την ανάδειξη προέδρου της κυβερνήσεως ήταν συνδυασμός όλων των ανωτέρω, ένα είδος τεχνικού παιγνίου.
   Προς τούτο, για την είσπραξη της 6ης δόσης, για την εφαρμογή των συμφωνιών της 26ης Οκτωβρίου και για τη σωτηρία της αγαπημένης μας πατρίδας, συγκεντρώθηκαν οι υποψήφιοι Παπαδήμος, Ρουμελιώτης, Πετσάλνικος, Κακλαμάνης, Διαμαντούρος, Μαρκεζίνης, Παπαδόπουλος και, κατόπιν, ο κ. Παπανδρέου, αγγίζοντάς τους έναν προς έναν ρυθμικά, τα «έβγαλε» ψάλλοντας:
   «Ενι μένι τζένι, ένι τσικολάτα,
   ντόνε πα, ντόνε πα, ένι τσικουμπέ,
   αραμπία, αραμπία, σε και βγες».
   Το πρόσωπο πάνω στο οποίο ολοκληρώθηκαν οι στίχοι έπαψε να είναι υποψήφιος για την πρωθυπουργία (κανείς δεν είναι γαντζωμένος στην εξουσία), βγήκε απ' τη γραμμή και ο διαγωνισμός συνεχίστηκε:
   «Πίσω απ' την πορτούλα είναι η Αθηνούλα και μαθαίνει γαλλικά:
   Το ψωμί το λένε μπαμ και τον ποντικό σωλήνα,
   που πηγαίνει στην κουζίνα και ψοφάει απ' την πείνα».
   Αποχώρησε ακόμα ένας πρωθυπουργήσιμος και, αφού ο τέως υπογράμμισε τον κίνδυνο εξόδου από την ευρωζώνη, ολοκλήρωσε τα καθήκοντά του κάπως ιδιόμορφα:
   «Εχώ να αυτοκί νητό που όλο όλο τρέχει
   καιπούθα στάμα τήσει; Στήνα μέρι κη».
   Στο σημείο αυτό, προφέροντας παράτονα τις λέξεις (δεν το 'κανε επίτηδες), τραβώντας τα φωνήεντα, έφτασε στον κ. Παπαδήμο.
   «Καιτί χρώμα θάζη τήσει; Πρα σι νο!
   Εχει ήα μέρι κη χρώμα πράσι νο;»
   Κάπου, κάπως βρέθηκε μια πράσινη ρίγα στη γραβάτα του τραπεζίτη (μπορεί και όχι, αλλά βιάζονταν να τελειώσουν) και ο κ. Παπαδήμος εκλέχθηκε πρωθυπουργός. 

 

 --------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

   Τα αμετάβατα της μεταβατικής

   20 Νοεμβρίου 2011, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία 

 

   Ο κ. Λουκάς Παπαδήμος, στέλεχος του διεθνούς τραπεζικού συστήματος, χρησιμοποιώντας μια γλώσσα τεχνοκρατών (μπουλόνια, παξιμάδια, σταυροκατσάβιδα) εκφώνησε στη Βουλή των Ελλήνων τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησής του, οι οποίες διαφέρουν όλων όσων έχουμε ακούσει έως τώρα κατά τούτο:
   Πρώτη φορά έχουν γραφεί (άγνωστο από ποιους και πότε) οι δηλώσεις της κυβέρνησης και κατόπιν αναζητήθηκε το κατάλληλο πρόσωπο για να τις παρουσιάσει και πιθανόν να τις εφαρμόσει. Προφανώς η επιλογή και η ενθρόνιση του εν λόγω τεχνοκράτη (καλοριφέρ, είδη υγιεινής, αποχετεύσεις) ακολούθησε ένα σενάριο όμοιο με εκείνα των ταινιών ειδικών αποστολών, όπου η υπηρεσία, η καμόρα ή η «μαύρη χειρ» επιλέγει έναν προς έναν τον εκτελεστή, τον γορίλα, τη μοιραία γυναίκα, τον δυναμιτιστή και τον αρχηγό. Θυμίζουμε τη «Συμμορία των 11», το «Γράμμα απ' το Κρεμλίνο» και το «Τοπ Καπί», με επικαιροποιημένο γορίλα τον κ. Βενιζέλο και μοιραία την κ. Διαμαντοπούλου.
   Και όπως το σενάριο «Δραχμή ή Παπαδήμος» εγράφη εκ των προτέρων, το στόρι του επερχόμενου κυβερνητικού έργου ολοκληρώθηκε εντός της προηγούμενης εβδομάδος, βασισμένο στα κλασικά αφηγηματικά πρότυπα. Στον «Καλό στρατιώτη Σβέικ» του Γιαροσλάβ Χάσεκ, ο δόκιμος Μάρεκ, κατ' εντολή του ταγματάρχη Σάγκνερ, συνέγραψε την πολεμική ιστορία του τάγματος πριν καν έρθουν σε επαφή με τον εχθρό. Και τούτο επειδή «όλες οι νικηφόρες εκστρατείες, όλες οι μεγάλες και ένδοξες στιγμές που σ' αυτές το τάγμα έπαιξε πρωταρχικό ρόλο, πρέπει να καταγράφονται». Με τον τρόπο του δόκιμου Μάρεκ λοιπόν, την ακρίβεια των τεχνοκρατών Καρατζαφέρη, Βορίδη και Γεωργιάδη, την ειλικρίνεια του Παπανδρέου ή του Λοβέρδου και την ανεξιθρησκία του Ιερώνυμου, το πατριωτικό αφήγημα «Ευρώ ή εκλογές» υμνεί τις δοξασμένες μέρες της μεταβατικής κυβέρνησης Παπαδήμου, ιδιαίτερα σήμερα που η επίθεση των κερδοσκόπων βρίσκεται στο αποκορύφωμά της, σήμερα που η πάλη γίνεται λιονταρίσια, σήμερα που η συγκυβέρνηση θα σκεπάσει το πεδίο της άνισης μάχης με τα κορμιά των ηρωικών παιδιών της. Οι γενναίοι τη μεταβατικής κυβέρνησης (κάτι σαν το μεταγωγών) πιάνουν τους εχθρούς στον ύπνο. Οι λόγχες των παιδιών μας χώνονται στα σώματα των αντιπάλων όπως μέσα σε βούτυρο. Οι κοιμισμένοι ανθέλληνες -δημόσιοι υπάλληλοι, καταστηματάρχες, ταξιτζήδες και κουκουλοφόροι- για μια στιγμή γουρλώνουν τα μάτια, βγάζουνε μια άναρθρη κραυγή και τα τεζάρουνε. Η νίκη στεφανώνει την κυβέρνηση Εθνικής Σωτηρίας.
   Και όσον αφορά τον χαρακτήρα του κειμένου που ανέπτυξε ο κ. Παπαδήμος, ο όρος «προγραμματικές δηλώσεις» είναι τόσο εύστοχος όσο και οι τίτλοι «Ο άλλος κόσμος» ή ο «Μυστράς», που φέρουν κάποια γραφεία κηδειών. Ησαν πράγματι δηλώσεις, αλλά όχι προγραμματικές. Προφανώς αντί των συγκεκριμένων χρονικών προσδιορισμών -μήνες, εβδομάδες, μέρες- τον βίο της παρούσας κυβέρνησης θα καταμετρούν τα επιρρήματα «συντόμως», «συγχρόνως», «αργότερα» ή «τελευταία». Ακόμα και τα σχολικά εβδομαδιαία προγράμματα καθορίζονται με δύο συντεταγμένες: το μάθημα και τον χρόνο. Η έννοια χρόνος είναι κατανοητή, ως φαίνεται, στα σχολιαρόπαιδα, αλλά ασαφής και σκοτεινή στους διαπρεπείς τραπεζίτες. Οταν γνωστός συνομιλητής του, απευθυνόμενος στον κ. Παπαδήμο έθεσε την ερώτηση: «Πότε προβλέπεται η διενέργεια εκλογών;» ο κ. πρωθυπουργός απάντησε: «Οι προβλέψεις αυτού του είδους και η κατάρτιση των σχεδίων που αφορούν αυστηρά το εσωτερικό εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του κ. Γιαννίτση, ο οποίος θα συνεδριάζει καθημερινά με τους υπεύθυνους του υπουργείου του 9 με 10» και συνόψισε τη φράση του λέγοντας: «στον πρωινό καφέ».
   Εν τω μεταξύ φτάσαμε στους απελευθερωτικούς αγώνες του 2012-2013. Εκπορθήσαμε το Σαραντάπορο καθ' ην στιγμήν ο κ. Παπανδρέου πέρασε μια τροπολογία που αν δεν την περνούσε θα χάναμε την 6η δόση. Αποφασίζεται η αλλαγή του εκλογικού νόμου. Μια οβίδα παίρνει το κεφάλι του λοχαγού -πες ένα όνομα- του Σαμαρά λόγου χάριν ή του Βενιζέλου. Το σώμα του διαγράφει τόξο και καταρρίπτει ένα εχθρικό αεροπλάνο φορτωμένο σπρεντ. Φυσικά τέτοια ανδραγαθήματα εορτάζονται σε στενό οικογενειακό κύκλο στο Καστρί. Παραβρίσκεται η σοσιαλιστική διεθνής και το διοικητικό συμβούλιο του ιδρύματος Καντάφι. Την εκδήλωση χαιρετίζει ο Ομπάμα και χρηματοδοτεί ο Λαυρεντιάδης. Η βραδιά κλείνει με το εμβατήριο:
   Στου Ναβαρίνου τώρα τη ναυμαχία πάμε
   Το αίμα κυλάει ποτάμι, στο αίμα κολυμπάμε
   Στο αίμα κολυμπάμε και στοίβες τα κουφάρια
   Γεια σας του Παπαδήμου λεβέντες παλικάρια

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

   Η όπερα του Παπαδήμου

   27 Νοεμβρίου 2011, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία 

 

   Ο κ. Λουκάς Παπαδήμος και όσοι έως τώρα ταξιδεύοντας στην Ευρώπη, επικαλούμενοι την άθλια κατάσταση της χώρας, αναζητούν οικονομική στήριξη, μας θυμίζουν ένα είδος συνανθρώπου μας ο οποίος, για να αποδείξει την επιτακτική του ανάγκη για βοήθεια, επιδεικνύει στο κοινό ένα ή περισσότερα πιστοποιητικά νοσοκομείου, εξετάσεις εργαστηρίων και ιατρικές διαγνώσεις.
   Οι ελπίδες του προαναφερόμενου είδους βασίζονται ελάχιστα στην καλοσύνη, τη φιλανθρωπία, την αλληλεγγύη της κοινωνίας και περισσότερο στους τεχνοκράτες των καρδιογραφημάτων και της αναλύσεως ούρων.
   Αυτή η μέθοδος επαιτείας συναντάται κυρίως στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ούτως ώστε οι καθηλωμένοι φιλάνθρωποι να ελέγξουν, εφόσον το επιθυμούν, τη γνησιότητα των ντοκουμέντων. Οι έγγραφες βεβαιώσεις αναλαμβάνουν να υποστηρίξουν ό,τι αμφισβητεί η δυσπιστία των καχύποπτων, κάθε τι που αδυνατεί να εγγυηθεί η πειθώ του αναξιοπαθούντος, και συγχρόνως επουλώνει τα τραύματα μιας ημιθανούς αξιοπρέπειας. Εκτός από τις γραπτές αποδείξεις, ο επαίτης ορισμένες φορές επικαλείται και τη μνήμη του κοινού, λέγοντας: «Είμαι αυτός που έχει δείξει η τηλεόραση», βέβαιος ότι, αναφερόμενος σε έναν αδιάψευστο μάρτυρα εθνικής εμβέλειας, θα διαλύσει και τα τελευταία ίχνη αναξιοπιστίας.
   Και αφού τα βάσανα, τα νοσήματα, την ανέχεια του ζητιάνου διεκτραγωδούν με αδιάσειστα στοιχεία (σφραγίδες και υπογραφές) πηγές αναμφισβήτητου κύρους, αυτός ο ίδιος απαλλάσσεται από την υποχρέωση να κυκλοφορεί ρακένδυτος, ρυπαρός, καχεκτικός. Οι ασθένειες από τις οποίες πάσχει ο αιτών τη συμπαράστασή μας μετατίθενται στον αόρατο νευρικό ή ψυχικό κόσμο του επαίτη, που χρειάζεται μια άκρως εξειδικευμένη ιατρική φροντίδα, πανάκριβη και αλλοδαπή.
   Η μεταφορά μηνυμάτων, εξάλλου, στην οποία επιδίδεται ο κ. Παπαδήμος (οι Ελληνες θα πράξουν το καθήκον τους, οι αρχηγοί να βάλουν την υπογραφή τους) φέρνει στον νου εκείνον τον Ιρο, καρικατούρα της Ιριδας από το σ' της Οδύσσειας, που «πήγαινε το γράμμα» από τους μεγάλους στους ανίσχυρους και ταυτόχρονα ζητιάνευε στο παλάτι της Ιθάκης. Αυτόν τον Ιρο, καλοταϊσμένο, εύρωστο, ανταγωνιστικό και «θέλοντα Κροίσον φαίνεσθαι», θα εξουδετερώσει πρώτον ο Οδυσσέας και κατόπιν θα επιτεθεί στους μνηστήρες. Αν και οι σφυγμομετρήσεις της Πηνελόπης τους έδιναν ασήμαντα ποσοστά, διεκδικούσαν την κληρονομιά του Τηλέμαχου με το επιχείρημα «μαζί τα φάγαμε», δηλαδή μαζί με τον Ιρο.
   Εκτός από τον Ιρο, όμως, η παρούσα κυβέρνηση ανακαλεί στη μνήμη μας και τον κοντοχωριανό του κ. Παπαδήμου, τον Τζιριτόκωστα, τον τεχνοκράτη «Ζητιάνο» του Καρκαβίτσα. Σύμφωνα με το αφήγημα, ο ζητιάνος αυτός κατάγεται από τα Κράκουρα (δεν σημειώνεται στον χάρτη) όπου, παιδί ακόμα, διδάχθηκε όπως όλοι να παριστάνει τον ανάπηρο και να ασκεί την επαιτεία κατ' επάγγελμα. Αργότερα, μάστορας πια στα βήματα του μυστικού χορού της συντεχνίας, ζητιανεύει στα Βαλκάνια, επικεφαλής της δικής του σχολής διακονιαρέων. Πουλώντας αγαπόχορτο και σερνικοβότανα (της 6ης δόσης), εισβάλλει στο Νυχτερέμι, εξαθλιωμένο χωριό Καραγκούνηδων της Θεσσαλίας, και το διαλύει. Οι άγρυπνες αρχές για την αποκατάσταση της τάξης συνεργάζονται με τον Τζιριτόκωστα, τον τοποθετούν δηλαδή πρόεδρο μιας κυβέρνησης εθνικής σωτηρίας και, πιστεύοντας πως οι Καραγκούνηδες επαναστάτησαν (δεν πλήρωναν τα διόδια, την έκτακτη εισφορά και το χαράτσι), τους οδηγούν σιδηροδέσμιους στη Δικαιοσύνη.
   Με τη μέθοδο του Τζιριτόκωστα και με μπουζουριέρα (μόστρα, βιτρίνα) ένα παλαιοπωλείο, ο κ. Τζόναθαν Τζερεμάια Πίτσαμ μετασκευάζει σε αξιολύπητους ζητιάνους τους αρτιμελείς και πρόθυμους συνεργάτες του, στο Λονδίνο του '28. Ο κ. Πίτσαμ (τ' όνομά του σημαίνει καρφί, καταδότης) έχει στήσει μια λαμπρή επιχείρηση και ο Μπέρτολντ Μπρεχτ την «Οπερα της Πεντάρας» (βασίζεται στην «Οπερα του ζητιάνου» του Τζον Γκέι), ένα θέαμα με μαχαιροβγάλτες, νταβατζήδες, χαφιέδες, πόρνες, μπάτσους, στους ρυθμούς της αξέχαστης μουσικής του Κουρτ Βάιλ. Ο καθένας μπορεί να μουρμουρίζει το μοτίβο «Τζακ δε νάιφ» ή να επαναλαμβάνει τη φράση: «Η κλοπή μιας τράπεζας είναι αθώα μπροστά στην ίδρυση της Λέμαν Μπράδερς, της Ενρον ή της Γκόλντμαν Ζακς».
   Αγαπητοί αναγνώστες, ο συντάκτης των Λοιμωδών σκόπευε να κλείσει το παρόν σημείωμα αναφερόμενος και στη διακονία της εκκλησίας, αλλά κατατρομοκρατήθηκε από τις απειλές καλοκάγαθων χριστιανών και δεν θα κάνει λόγο για τη ζητιανιά συναίνεσης υπέρ των κυβερνώντων τραπεζιτών και χουνταίων, στην οποία επιδίδεται τελευταία ο της ευγλωττίας κρατήρ κ. Ανθιμος Γουλιμής. Χαιρετώ.