Κείμενα από την "Ελευθεροτυπία Εβδομάδα"
Απρίλιος 2009 (4 άρθρα)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η ανίατος καλπάζουσα βετεράνωση 9 Απριλίου 2009
Ο Γιόχαν Γιάκομπ Μάγερ, ιατροφιλόσοφος από την γερμανική Ελβετία, μετά τους Ναπολεόντειους πολέμους καταστάς και αυτός «μισάνθρωπος και φιλέλλην», στρατευμένος εθελοντής στην υπεράσπιση του Μεσολογγίου, επέδειξε μοναδικές ικανότητες στα οχυρωματικά έργα, στην αντικατασκοπία και στην δημοσιογραφία. Έγραφε, εκτύπωνε και εξέδιδε την εφημερίδα «Ελληνικά χρονικά». Και αυτά, όταν αρχιστράτηγος των Ελεύθερων Πολιορκημένων, ήταν ένας ποιητής. Ο διαβόητος Τζωρτζ Γκόρντον Μπάιρον. Ενθυμούμενοι τους ανωτέρω (μέρες που ‘ναι) παρατηρούμε και πάλι ότι σε κρίσιμες καμπές του ανθρώπινου βίου ή σε βίαιες μεταβολές του κοινωνικού περιβάλλοντος, αναδύονται από τον βυθό του εγώ, τάσεις, μορφές, ιδιότητες ενδιαφέρουσες, χαριτωμένες, γελοίες συνήθως, επικίνδυνες και απρόβλεπτες, σαν την παγκόσμια κρίση ή σαν διάλεξη σοφού καθηγητή. Ο Δαυίδ, αυτός ο αιμοσταγής θεοφοβούμενος βασιλιάς του Ισραήλ –τον αποκαλούσαν Άνδρα των Αιμάτων- αφού εδραίωσε τη ν κυριαρχία του με θηριωδίες και σφαγές, έγραψε ποίηση ικανή να ιάνει σωματικά και ψυχικά νοσήματα, στίχους όπου διαλάμπει η τρυφερότητα της καρδιάς και η ευσέβεια του ανδρός. Ο Σολομών, ο αδελφοκτόνος και φιλόστοργος γιος του Δαυίδ, αφού οικοδόμησε τον περιώνυμο ναό του θεού στον λόφο Μωρία και θεμελίωσε ένα ένδοξο κράτος πάνω στον καταπιεσμένο λαό του, ίδρυσε το πρώτον εν Χριστώ χαρέμιον και την κατά θεία οικονομία μαύρη μαγεία. Ο Κιγκιννάτος, έξοχο παράδειγμα για την αλλαγή στα ενδιαφέροντα βετεράνων, χτίζει στην ιδιαιτέρα του πατρίδα ένα αυθαίρετο με σιντριβάνι, πισίνα και γκαζόν. Με Κατιαφγανούς (που δεν πληρώνει) ξεριζώνει τα αρμυρίκια και φυτεύει φοίνικες. Είναι υποψήφιος ηγέτης του Καποδιστριακού Δήμου ή του Δημαρχιακού Διαμερίσματος. Αυτά είναι γνωστά. Άγνωστο, λίγο-πολύ, είναι το «Τάγμα των Κιγκιννάτων». Ιδρύθηκε στην Αμερική το 1783. Πρώτος πρόεδρος του Τάγματος, ο ίδιος ο Ουάσινγκτον, ο πατέρας τη Δημοκρατίας των ΗΠΑ. Η ιδιότητα του μέλους ήταν κληρονομική, από άρενα σε άρενα. Η κοινή γνώμη διέβλεψε υποκατάσταση των πολιτικών από μιλιταριστές. Η εταιρεία, πριν κηρυχτεί εκτός νόμου, περιόρισε τη δράση της σε δείπνα και εκφωνήσεις λόγων με χορηγίες επικοινωνίας και δωρεές. Και εφόσον η αναδρομή μας περιλαμβάνει βιβλικές μορφές και ήρωες της παλιγγενεσίας, να αναφέρουμε την κ. Κανέλλη, η οποία, συγχέοντας προφανώς την ΚΝΕ με την φρεσκάδα των προϊόντων Frosa (βλ. You Tube), κιγκιννατοποιούμενη, προσχώρησε στο ΚΚΕ όπως ο φιαλοβόλος κ. Πρετεντέρης στους πολιτικούς αναλυτές. Η πολιτική, βεβαίως, προσφέρεται για την μεταποίηση βιομηχάνων, συνθετών, μοντέλων, εκφωνητών, αθλητών, κληρονόμων και γονιδίων, εντούτοις οι μακαριστοί Μάνος Χατζηδάκις (μει παρακαλώ, τον δείχνει πιο λεπτό) και ο Γιάννης Τσαρούχης, δοκίμασαν την διεύθυνση ραδιοφωνίας και εντύπου, ο πρώτος, την σκηνοθεσία θεάτρου, ο δεύτερος. Και αφού παρακολουθήσαμε τόσες μετατροπές, μεταλλάξεις και μεταμφιέσεις, θα σου είναι απλό, αγαπητέ αναγνώστη, να δεχτείς, ελπίζω, αυτό που συμβαίνει μπροστά σου, που γίνεται τώρα: να μεταμορφώνεται δηλαδή ένας γελοιογράφος σε κάμπια, επικαλούμενος την γενική καλπάζουσα βετεράνωση και τις επιπλοκές της. Δικαιολογίες υπάρχουν. Επιείκεια.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Τι εστί βερίκοκο 16 Απριλίου 2009
Μέχρι την περασμένη Παρασκευή νομίζαμε ότι την ένταξη της Τουρκίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση δυσχεραίνουν ο μιλιταρισμός της χώρας, η καταπίεση των μειονοτήτων, η χαώδης οικονομία της γείτονος, και ο ισλαμικός φονταμενταλισμός, αλλά, αιφνιδίως, πληροφορηθήκαμε ότι όλα τα προβλήματα προέρχονται από τα βερίκοκα. Η Τουρκία παράγει βερίκοκα που η Ευρώπη δεν θέλει να αγοράσει. Η είδηση δεν επιδέχεται αμφισβήτηση. Προέρχεται από τα υπεύθυνα χείλη του Μπαράκ Ομπάμα. Στην Αθήνα συνεδρίασε εκτάκτως το ΚΥΣΕΑ. Δόθηκαν εντολές να επιδοτηθούν τα εισαγόμενα βερίκοκα, να διανέμονται καθ’ εκάστην στον στρατό, στα νοσοκομεία και στα σχολεία νωπά βερίκοκα και προϊόντα (κομπόστες, μαρμελάδες) της φίρμας «HASAN», τα οποία κηρύσσονται προστατευόμενα. Προς τούτο: η άρδευση της Κορινθίας ανεστάλη, απαγορεύεται η συγκομιδή πρώιμων βερίκοκων, επιδοτείται η εκρίζωση βερικοκοφυτειών, ελέγχεται η συμμετοχή βερικοκοπαραγωγών στα γεγονότα του Δεκέμβρη, τοποθετούνται κάμερες στις φυτείες και ανακρίνονται οι διάδοχοι των οικογενειών Διαμαντοπούλου και Μπεμπέκου για χρήση και εμπορία. Όπως δήλωσαν άνδρες της Δίωξης, οι παραγωγοί ισχυρίζονται ότι τα δενδρύλλιά τους είναι αυτοφυή. Η αντιτρομοκρατική εντόπισε ασύμμετρα βερίκοκα και καλλιεργητές με κουκούλα. Η κ. Μπακογιάννη προτείνει να ραντίσουμε τις βερικοκιές με «γκραμοξόν», υγρό που κατακαίει τις ρίζες. Εντούτοις, ο κ. Παπαθεμελής απαιτεί την ενίσχυση των βερικοκοπαραγωγών Βορείου Ελλάδος και καθιερώνει το γαλανόλευκο βερίκοκο ως σήμα του κόμματός του. Στην αγορά εμφανίζεται η παραδοσιακή ελληνική ποικιλία βερικοκιάς «Νέμεσις», στους αμπελώνες του Άθω φύονται πλέον βερικοκιές και η Εκκλησία, ή μάλλον η Μ.Κ.Ο. της Εκκλησίας «Αλληλεγγύη» με τα τεράστια αποθέματα ξηρών βερίκοκων που διαθέτει τρέφει δωρεάν τους χειμαζόμενους ευρωπαίους. Παράλληλα έχουν συσταθεί οι εταιρίες «Εκκλησιαστική Φρουτεμπορική ΑΕ» με πρόεδρο τον μητροπολίτη Άνθιμο, η «Άγιος Τρύφων Παραγωγή και Εμπορία ΑΕ» και η «Γεωργικές Ξενοδοχειακές Τουριστικές Επιχειρήσεις ΑΕ». Πρόεδρος του καρτέλ –που διαθέτει 30.000 στρέμματα στη Βιστωνίδα– ορίζεται ο γέροντας Εφραίμ. Ο Πούτιν δηλώνει έτοιμος να κατακλύσει τις αγορές της Ευρώπης με βερίκοκα Κριμαίας μέσω Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Καταπλέει στον Πειραιά το γιγαντιαίο σκάφος «COSCO-HELLAS» κατάφορτο με βερίκοκα «HASAN», με προορισμό την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η εταιρία «ΠΙΠΙΝΟΣ», βερικοπαραγωγός στα άγονα νησιά του Αιγαίου, καταγγέλλει ότι τα κυβερνητικά στελέχη κατακρατούν το 80% των επιδοτήσεων. Τα εργοστάσια συσκευασίας φρούτων διαλύονται και μεταφέρονται στην Ανατολία. Στου Ρέντη κυκλοφορούν μεταλλαγμένα βερίκοκα, η μόνη ελπίδα, όπως λέγεται, για τον ελληνικό οπωρώνα. Αλλά το γαλλικό μέτωπο εναντίον της ενταξιακής προοπτικής της Τουρκίας έχει καταρρεύσει. Η Γαλλική Ακαδημία, δια του αντιπροσώπου της κ. Ντόρας Μπακογιάννη, ρίχνει όλο της το βάρος υπέρ της ένταξης. Ο κ. Κ. Καραμανλής δηλώνει ότι η Τουρκία έχει κάθε δικαίωμα στην ένταξη αλλά δεν έχει κάνει βήματα. Ο Ερντογάν που έκοβε βερίκοκα στην αυλή του τα βάζει στην τσέπη, κατεβαίνει απ’ τη σκάλα και βαδίζει μέχρι την εξώπορτα. Η ένταξη της Τουρκίας είναι γεγονός.
Υ.Γ.: Τα βερίκοκα που μοίρασε η «Αλληλεγγύη» της Εκκλησίας είναι ακατάλληλα και επικίνδυνα για την κατανάλωση. Τα δήθεν τουρκικά βερίκοκα που μετέφερε το «COSCO-HELLAS» παράγονται στην Κίνα από την εταιρία «China Olympics». Η κ. Ντόρα Μπακογιάννη αναλαμβάνει Επίτροπος Εξωτερικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η διπλωματία της λειψανοθήκης και των σαρκοφάγων 23 Απριλίου 2009
Τις ημέρες αυτές, παρακολουθήσαμε έκθαμβοι, έναν πλήρη διαχωρισμό της εκκλησίας από το κράτος, κατά τον οποίο, για την υπεράσπιση των ιδανικών του ελληνισμού, η ορθοδοξία εφαρμόζει το πρόγραμμα μετατροπής του Ομπάμα σε Μέγα Αλέξανδρο, ενώ η κυβέρνηση, ακολουθώντας τον αυτόνομο και ανεξάρτητο δρόμο που χάραξε η ίδια, εκθέτει τα κειμήλια του Αγίου Όρους στο Παρίσι ως ακαταμάχητα επιχειρήματα της εξωτερικής μας πολιτικής. Και επειδή η έκθεση άνοιξε με την έναρξη των διαπραγματεύσεων για την αγορά γαλλικών αμυντικών συστημάτων, αντί να δώσουμε χρήματα, εύχομαι να παραμείνουν τα άγια εκθέματα εσαεί στη γαλλική πρωτεύουσα, προκειμένου να αποκτήσουμε ισχυρή άμυνα με τη σύμφωνη γνώμη -είμαι βέβαιος- της Ιεράς και φιλοπάτριδος κοινότητας του Αγίου Όρους. Εφόσον οι λειψανοθήκες και τα καντηλέρια θεωρούνται οι πλέον αξιόπιστοι κήρυκες του ελληνισμού, θα επιτελέσουν το έργο τους αποτελεσματικότερα στα διεθνή κέντρα, παρά στο Άβατο του Άθω. Αφού, μάλιστα, τα κειμήλια της Μονής Βατοπεδίου και μόνον, ανέρχονται σε 400.000, εάν προσφέρουμε κάθε χρόνο το ένα χιλιοστό από αυτά, συνυπολογιζομένων των θησαυρών όλου του Όρους, θα εξασφαλίσουμε τη διεθνή συνηγορία για τα δίκαια της φυλής έως την αιωνιότητα. Και επειδή, είναι πιθανόν, οι ιερομόναχοι να απαιτήσουν αντισταθμιστικά οφέλη (όχι σε χρήμα, είναι βέβαιο), ας δώσουμε από τώρα στις φρεγάτες, στα υποβρύχια, στα καταδιωκτικά ή στα άρματα μάχης, ονόματα κληρικών όπως «Όσιος Βαβύλης», «Άγιος Γιοσάκης», «Παντελεήμων Αττικής», ή «Παιδεραστής Νήφων». Και ελπίζουμε, η έκθεση Βυζαντινών κειμηλίων στο Παρίσι, να γίνει αφορμή εκτεταμένων μορφωτικών ανταλλαγών θρησκευτικής τέχνης ούτως ώστε να θαυμάσουμε στον Άθω ή στην Αθήνα τα θεϊκά ερωτικά συμπλέγματα από τον ναό του Γιαγκαντάμπα Ντέβι, και να εκστασιαστούμε στη θέα των -κατά ζεύγη ή ομαδικών περιπτύξεων- της ερωτικής κατήχησης και ουρανίου κάλους ζωγραφικής Τάντρα ή να μας συναρπάσουν οι εναγκαλισμοί των αφιερωμένων στην Αφροδίτη απολιθωμένων σωμάτων της Πομπηίας. Ως τότε, επιστρέφουμε στην έκθεση. Την εγκαινίασε ο κ. Κ. Καραμανλής. Παρέστησαν ο πρωθυπουργός της Γαλλίας Φρανσουά Φιγιόν, ο δήμαρχος των Παρισίων Ντελανοέ, η κ. Μπακογιάννη, ως εκπρόσωπος της Γαλλικής Ακαδημίας, μίλησε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος και παραβρέθηκαν 20 μελανοχίτωνες κληρικοί. Το μεγάλο μέρος των εκθεμάτων προέρχεται από τη μονή Βατοπεδίου. Μεταξύ των κειμηλίων, προσέξαμε χρυσόβουλο του 999 με το οποίο ο Οικονομικών Φωτιάδης και Γεωργίας Δρυς, παραχωρούν στη μονή 30.000 στρ. στη Βιστωνίδα. Θαυμάσαμε την μεγάλη, διπλής όψεως, φορητή εικόνα των αγίων Αρσενίου και Εφραίμ. Αίσθηση μας προκάλεσε το τρίπτυχο Βουλγαράκη-Τσιτουρίδη-Δούκα, και η σεπτή εικόνα της κ. Πελέκη. Μας εντυπωσίασαν η μακέτα του ιδιαίτερου καταλύματος όπου αναπαύεται ο Κάρολος της Βρετανίας, το μοντέλο της θαλαμηγού Λάτση με την οποία ο Διάδοχος καταπλέει στη Μονή, και ξεχωρίσαμε εκείνη την περγαμηνή του 20ού με αρχές 21ου αιώνος, με την οποία το νομικό συμβούλιο του βυζαντινού κράτους παραχωρεί στη μονή 8.600 στρέμματα στην Ουρανούπολη και 100 οικόπεδα στη Θεσσαλονίκη. Παρακάμπτοντας οστεοφυλάκια, λειψανοθήκες και σαρκοφάγους (Ρουσσόπουλος, Παυλόπουλος, Πελέκης, Πελέκης, Πελέκη), κλείνουμε με την εκτιθέμενη Αγία Ζώνη της Παναγίας, που, αφού μεταφέρθηκε στην Αθήνα, ευλόγησε τον τότε νοσούντα ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ και κατόπιν την οικογένεια Μητσοτάκη.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η αστυνομική μουσειολογία και το χωροταξικό 30 Απριλίου 2009
Όλοι όσοι απεχθάνονται τα δαιδαλώδη, ζοφερά, καφκικά καθεστώτα, δεν έχουν παρά να καταφύγουν στην Ελλάδα όπου το κράτος είναι ένα απλό σώμα: η Αστυνομία. Και αυτοί που χαρακτηρίζουν πλαγίως τη χώρα «αστυνομικό κράτος» δεν είναι κάποιοι κουκουλοφόροι, αλλά, οι αρθρογράφοι (φιαλοβόλοι ή όχι), οι πολιτικοί και οι επιχειρηματίες που απαιτούν την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουμε αβίαστα, επειδή, είναι γνωστό –και καμία ένσταση δεν έχει κατατεθεί σχετικά– ότι η πανεπιστημιακή κοινότητα λειτουργεί σύμφωνα με τις αποφάσεις των υπουργείων Παιδείας, Οικονομίας, Υγείας, Εξωτερικών, Δικαιοσύνης, Άμυνας, κ.λπ, πλην ενός τμήματος του υπουργείου Εσωτερικών. Αυτοί, λοιπόν, που πιστεύουν ότι καταλύεται το ελληνικό κράτος επειδή οι άνδρες τού κ. Μαρκαντωνάκη δεν εισβάλλουν όποτε γουστάρουν στους πανεπιστημιακούς χώρους ταυτίζουν την εφαρμογή του πολιτεύματος με αστυνομική επιχείρηση και το Σύνταγμα με Πολυδώρειο παραλήρημα. Και την εισβολή αυτή, δεν την αντιλαμβάνονται σαν βάρβαρη καταπάτηση του πανεπιστημιακού ασύλου, τουναντίον, την περιμένουν σαν σοφή εισαγωγή στη Μουσειολογία. Θα δεχθείτε ότι δεν παραδοξολογούμε αν έχετε αναγνώσει δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών. Με αυτά ζητείται η μετατροπή του Πολυτεχνείου σε Μουσείο. Συνεπώς, η εισαγωγή στη Μουσειολογία αναμένεται με αδημονία επειδή ως επιστήμη όσο γνωρίζουμε, δεν διδάσκεται στην Ελλάδα. Και αφού το δίκαιο, η οικονομία, η ενδυματολογία και η βιντεοσκόπηση παραδίδονται από την ΓΑΔΑ, η τελευταία ανέλαβε και την κατάρτιση στελεχών, την οργάνωση υλικού και τις κτιριακές υποδομές των μουσείων. Και τις αμφιβολίες σχετικά με την αρμοδιότητα της αστυνομίας, θα διαλύσει η πληροφορία ότι η Μουσειολογία είναι η απλούστερη των επιστημών αφού μόνο μέλημά της έχει να διατηρεί τα μουσεία κλειστά. Πράγματι, όπως έγραψε η κ. Σ. Παπασπύρου στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» τα Μουσεία του Ηρακλείου, της Σπάρτης, της Καλαμάτας, του Πύργου, της Χίου, της Κέρκυρας, της Πέλλας, της Λέσβου, και 5 Μουσεία στο νομό Αρκαδίας είναι κλειδαμπαρωμένα. Όλα τα άλλα είναι ανοιχτά επειδή, λόγω της ιδιόμορφης ελληνικής παιδείας κανείς δεν ενδιαφέρεται να περάσει τις πύλες τους. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν προσλαμβάνεται το αρμόδιο επιστημονικό και υπηρεσιακό προσωπικό. Δεν τους χρειαζόμαστε. Και επειδή στις χώρες της Ευρώπης είναι επισκέψιμοι χώροι τα άντρα των βασανιστηρίων, θα αισθανθούμε περισσότερο ευρωπαίοι εφόσον επαναλειτουργήσουν ως μουσεία -ελπίζουμε- η ταράτσα της Μπουμπουλίνας, το ΕΑΤ-ΕΣΑ, ο Διόνυσος, η χαράδρα στη Μακρόνησο, το Ντουντουλάρ, το Καλπάκι, ο Κολυνδρός και η Συκιά του Γλάστρα υπό τη φύλαξη των αστυνομικών υπαλλήλων και των ειδικών φρουρών. Εξάλλου, για την ανακούφιση όσων αναζητούν ακόμα ένα κλειστό μουσείο, η απομάκρυνση της Αρχιτεκτονικής σχολής από τα κτίρια της Πατησίων θα συμβάλει στην επίλυση πλείστων χωροταξικών προβλημάτων. Στο πρώτο χιλιόμετρο απομάκρυνσης θα επιλυθεί το χωροταξικό Παυλίδη, στο δεύτερο το χωροταξικό Ζήμενς, στο τρίτο το Βατοπεδίου, και στο τέταρτο ο χωροταξικός δανεισμός, το χωροταξικό έλλειμμα, η χωροταξική ανεργία και τα χωροταξικά 700 ευρώ.
|