Κείμενα δημοσιευμένα στο περιοδικό ΓΑΛΕΡΑ

 

  Ένας  Έλληνας απ’ την Νέα Ορλεάνη
  Tεύχος 28, Ιανουάριος 2008

 

   «Αυτό ήταν ένα δάσος» είναι ο τίτλος τής Agenda 2008 (εκδ. Scooter Books), αλλά και µια ακόµα διέξοδος του δηµιουργικού θυµού τού Δηµήτρη Αρβανίτη.

   Η γραφή µεταφέρει σιωπηρά νοήµατα και προβάλλει τις εικαστικές της αρετές. Κάθε γραπτή σελίδα ακόµα και µε την πιο συµβατική ροή κειµένου έχει ένταση, ρυθµό και χροιά. Πρόκειται για έναν πίνακα σηµείων. Τα γράµµατα τα κύρια ψηφία της γραφής πέρα από δηλωτικά ήχου και προφοράς αποτελούν εικαστική αξία. Προϊόντα πάνδηµης διαχρονικής προσπάθειας που ικανοποιεί την ευχέρεια στην ανάγνωση, κινητική άνεση στο γράψιµο, οµαλότητα στη στοίχιση ικανή και αναγκαία ποικιλία τύπων. Με ψηφία ανήσυχα και ασυµβίβαστα, όπως το Ζ, το Σ ή το Κ ασταθεί όπως το Γ, κοµψά όπως το Υ, το ελληνικό αλφάβητο διεκδικεί την διαφορετικότητά του από τις γραµµατοσειρές που σµίλεψαν ένας Ντα Βίντσι ή κάποιος Άλµπρεχτ Ντύρερ.
   Γιατί ξεκίνησα από τα γράµµατα; Εάν το έντυπο είναι ένας οργανισµός, τα ψηφία είναι τα κύτταρά του. Ο Δηµήτρης Αρβανίτης είτε σχεδιάζει εξώφυλλο δίσκου, νέα εφηµερίδα ή αφίσα, δίνει εξέχουσα σηµασία στην γραµµατοσειρά που θα χρησιµοποιήσει και µε την ίδια προσοχή ψάχνει τους κύριους άξονες της επιφάνειας, όπου θα συντάξει τίτλους, λεζάντες και κείµενα.
   Όταν επιλέγει χρώµατα και σχήµατα είναι απλός, λιτός και σαφής. «Για να ακουστείς, πρέπει να ψιθυρίσεις», λέει. Είναι ένας Έλληνας απ’ την Νέα Ορλεάνη. Και αυτό επειδή ξέρει να βάζει µια ζεστή ώχρα δίπλα σε ένα σκληρό ουλτραµάρε. Είναι ικανός να συλλάβει το προέχον και κυρίαρχο και να το αποδώσει εικαστικά µε τρόπο ήρεµο και ελκιστικό.
Κάποιες δουλειές του έχουν περάσει ήδη στην ιστορία των ελληνικών γραφικών τεχνών, όπως εκείνες οι αφίσες για τις συναυλίες του Keith Jarrett και του Miles Davis.
   Εξαιτίας αυτών, ο Δηµήτρης Αρβανίτης είναι ένας σπάνιος δάσκαλος του Design και πέρα απ’ αυτά είναι ένας εξαιρετικός φίλος και συνεργάτης.
   Στην Agenda 2008 που κυκλοφόρησε µε τον τίτλο «Αυτό ήταν ένα δάσος» δηµοσιεύονται εικόνες που µας έδωσε την χαρά να εµπιστευτεί στη ΓΑΛΕΡΑ την πρώτη τους εµφάνιση.
Ο Χριστόφορος Κάσδαγλης προλογίζοντας την έκδοση γράφει: «Όταν βλέπω τον Δηµήτρη µπροστά στον υπολογιστή να κεντάει σελίδες και εικόνες µετατρέποντας το συναίσθηµα σε γεωµετρία, ξεχνάω τον υπολογιστή και βλέπω τον Δηµήτρη. Το ποντίκι στο χέρι του δεν είναι ποντίκι –είναι µολύβι, είναι πενάκι, είναι πινέλο, είναι µοιρογνωµόνιο. Και το design δεν είναι πια τεχνική τής εξουσίας, µια µέθοδος να ξανααµπαλάρεις ένα προϊόν, αλλά ένα εργαλείο που άλλοτε το χρησιµοποιείς για να σβήνεις φωτιές κι άλλοτε για να τις ανάβεις ή να τις αναζωπυρώνεις.
   Ο Αρβανίτης διαθέτει ευαισθησία, γνώση, αίσθηση της οικονοµίας των µέσων του και, φυσικά, ταλέντο. Αλλά δεν είναι ο µόνος. Αυτό που τον κάνει να ξεχωρίζει είναι ο θυµός! Ξέρω, είναι οξύµωρο αυτό, για έναν από τους πιο ήρεµους τύπους που κυκλοφορούν.
Μιλάω για τον δηµιουργικό θυµό, για την ένταση που αποπνέει ένα σκυλόψαρο που δεν είναι σκυλόψαρο, δεν είναι ούτε σκύλος ούτε ψάρι, αλλά ένα έκτρωµα της παρεπιδηµούσης –και αδρά επιδοτούµενης– προόδου. Μιλάω για το µήνυµα που περιέχει η ξεδοντιασµένη τσατσάρα, για την πειθώ τής µεθυσµένης οδήγησης, για την αντι-ετικέτα πάνω στο µπλουζάκι. Για την αέναη παλινδρόµηση ανάµεσα στο logo και το no logo, γι’ αυτή την αντίφαση που δεν είναι τίποτ’ άλλο παρά ένα design που µεγάλωσε, που ενηλικιώθηκε και έγινε social design».

   *Η Agenda 2008 «Αυτό ήταν ένα δάσος» του Δηµήτρη Αρβανίτη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Scooter Books.