Κείμενα δημοσιευμένα στο περιοδικό ΓΑΛΕΡΑ

 

  Η παραχάραξη των κυνικών
  Enditorial τεύχους #7, Απρίλιος 2006

 

   Η περιβόητη συνάντηση του Διογένη µε τον Αλέξανδρο στην Κόρινθο, δεν έγινε ποτέ. Για να πραγµατοποιηθεί, θα έπρεπε ο κατακτητής να είχε επιστρέψει από το Ιράν. Αλλά παρόµοια ταξιδιωτική οδηγία δεν έχει εκδοθεί ακόµα. Οι µαθητές διδάσκονται έναν φανταστικό διάλογο. Γιατί; Επειδή το πραγµατικό απόσταγµα της σοφίας του κυνικού, βρίσκεται στη φράση: «Παραχάραξε το νόµισµα». Τη διαβάζουµε δίπλα στον τίτλο της «ΓΑΖΕΤΑΣ». Φράση που στην τραπεζική µας δηµοκρατία ισοδυναµεί µε εθνική προδοσία. Αυτό θα µάθουµε στα παιδιά, µωρέ;
   Το ρητό στην εποχή του προκαλούσε ισχυρή εντύπωση. Οι σύγχρονοι του Διογένη πίστευαν ότι δόθηκε στον κυνικό ως χρησµός από την ίδια την Πυθία. Φυσικά και δεν µας σπρώχνει να κόψουµε κάλπικους παράδες - δουλειά εξάλλου που έχει αναλάβει εργολαβικά το κράτος, για να παράγει πληθωρικό νόµισµα. Η φράση σηµαίνει: «Άλλαξε αυτό που νοµίζει ο κόσµος». Και επειδή τότε αλλαγή του νοµίσµατος προϋπέθετε και µεταπολίτευση, το ρητό µάς καλεί να αλλάξουµε πολίτευµα.
   Θαυµάζουµε τους κυνικούς για την «ευτραπελία», την ευστροφία τους δηλαδή. Αλλά και για την επιµονή τους να ζουν σύµφωνα µε τη φιλοσοφική τους σκέψη. Το κίνηµά τους έφτασε µέχρι τα χρόνια του χριστιανικού Μεσαίωνα. Ο καυστικός λόγος του κυνικού, στο στόµα του οποιουδήποτε φαφλατά, ξέπεσε σε αναισχυντία. Εκείνος ο Ιουλιανός ονειρευόταν να τους ενσωµατώσει στο κράτος ως αντίβαρο στους χριστιανούς. Φαντάζεσαι τους κυνικούς κρατικούς υπαλλήλους; Ωστόσο, η εξουσία κρατικό υπάλληλο έκανε τον όρο «κυνισµός». Μπουρδουκλώνεται 3-4 φορές τη µέρα στα γραπτά και στα ερτζιανά ρεπορτάζ. Για να δίνεται φιλοσοφική χροιά στις πολιτικές χοντράδες.
   Ο Πάγκαλος έχει πει: «Όλοι θέλουµε πετρέλαιο για τα αυτοκίνητα. Γιατί γκρινιάζουµε που βοµβαρδίζεται το Ιράκ;». Έτσι εεε; Όποιος δηλαδή πίνει γαλλικό κρασί, βοµβάρδισε το Παρίσι;
   Τα σκίτσα της Jyllands Posten θέλησαν να ξεµπροστιάσουν το Ισλάµ µε τρόπο άχαρο και χοντροκοµµένο. Χωρίς αυτόν τον τερατώδη µηχανισµό προπαγάνδας και πολέµου να τα υποστηρίζει, θα περνούσαν απαρατήρητα. Και δεν είναι ευτράπελα. Ουδέποτε συνάντησαν τον Διογένη. Ο Αλέξανδρος δεν γύρισε από το Ιράν.

   Γιάννης Καλαϊτζής