Κείμενα δημοσιευμένα στο περιοδικό ΓΑΛΕΡΑ

 

  Οι µεταµορφώσεις τού Παλαµήδη
  Enditorial τεύχους #34, Ιούλιος 2008

 

   Μετά την αναµενόµενη αποτυχία τής αγορανοµίας, των λαµπτήρων µειωµένης κατανάλωσης και των ψυγείων χαµηλής νοηµοσύνης, ετοιµάζονται να ριχτούν στη µάχη κατά της ακρίβειας η ασάφεια, η απροσδιοριστία, το σχεδόν, το περίπου, το πάνω-κάτω και το όσο-όσο. Οι παραδοσιακές αυτές αξίες επικρατούσαν όταν ο αγοραστής είχε τη δυνατότητα να διαπραγµατευτεί, να παζαρέψει την τιµή των καταναλωτικών αγαθών. Αλλά µετά την κατάργηση του παζαριού και του αόριστου τιµοκαταλόγου, µε την καθιέρωση τιµών αυστηρά ορισµένων από τον έµπορο, η ακρίβεια αυτή σηµαίνει αισχροκέρδεια. Η επιστροφή στο θολό και ακαθόριστο είναι επιβεβληµένη. Γνωρίζουµε ότι η ιθύνουσα τάξη δοκιµάζει να θεσµοθετήσει την ανακρίβεια, το λάθος, τον παραλογισµό, ως µόνιµη µέθοδο διακυβέρνησης, προσβλέποντας σε µια γενίκευση των µέτρων αστοχίας και αναποτελεσµατικότητας, ούτως ώστε ένα έρεβος παραδροµών να καλύψουν τις ανάγκες µας µέχρι την πλήρη εξαφάνισή τους. Και όπως οι Συβαρίτες είχαν σφάξει τα κοκόρια τους για να χαίρονται τον ύπνο µέχρι αργά το µεσηµέρι, οι κυβερνώντες, για την πλήρη και αδιατάρακτη ευδαιµονία των νεοελλήνων, καταργούν σταδιακά τα συστήµατα µετρήσεως, αρχίζοντας από την απορρύθµιση των ρολογιών.
   Έχει προηγηθεί η φροντίδα για την οικονοµία τής καθηµερινότητας, εισάγοντας ένα µέτρο θετικό. Αύξησαν τις τιµές των τροφίµων, βυθίζοντας το ευρώ σε ένα αξιακό νεφέλωµα.
Η ώρα παραµένει ως µονάδα µέτρησης του χρόνου, αλλά ξεχαρβαλώθηκε το οκτάωρο. Η εργασιακή ηµέρα διαρκεί «ήλιο µε ήλιο», «νύχτα-µέρα» ή «όσο πάει», έτσι που τα ρολόγια στις ερηµιές τού Νταλί να διαστέλλονται εσαεί.
   Η επόµενη διόρθωση αφορά τα µέτρα και τα σταθµά. Πριν την καθιέρωση της ακρίβειας, οι µονάδες βάρους ή όγκου ήσαν η «χούφτα», η «γουλιά», η «µπουκιά», η «χεριά», το «µάτσο», το «καφάσι», το «κοφίνι», ή το «σακί». Σήµερα µετράµε, ζυγίζουµε, µε το «κουτί», το «πακέτο», το «µπουκάλι», το «βαζάκι», το «κοµµάτι» ή το «δύο σε ένα». Το κιλό, τα γραµµάρια, το λίτρο, έχουν πέσει σε αφάνεια, αφού, εκτός από τους υπέρβαρους και τη φέτα, τίποτα άλλο δεν θεωρείται άξιο να ζυγιστεί. Χάριν της ακρίβειας, τα πάντα σταθµίζονται από την άγνωστη, αόρατη µπαλάντζα τού Σούπερ Μάρκετ, ένα απρόσιτο όργανο µυστικισµού, πιο ιερό και από το Γκράαλ, το δισκοπότηρο της Στρογγυλής Τραπέζης, αφού αυτό κάποτε εντοπίστηκε, ενώ την µπαλάντζα ουδείς τολµά να αναζητήσει, πόσω µάλλον να αµφισβητήσει την ακρίβειά της.
   Και για να µας απαλλάξει από τον πονοκέφαλο των λογαριασµών, το τραστ τής τροφοδοσίας χρησιµοποιεί ένα αριθµητικό σύστηµα, καταληπτό µόνο από τις αριθµοµηχανές των Σούπερ Μάρκετ. Μιλάµε για το µπαρ-κόουντ, αυτή τη γραµµική αρίθµηση που χαρίζει σε όσους προσπαθούν να την αναγνώσουν το χαµόγελο της αµηχανίας και της άγνοιας.
   Και εκτός από τα κυµαινόµενα βάρη, διαστέλλονται και οι αποστάσεις (όπως η γραµµή Πειραιάς-Κρήτη, φερ’ ειπείν) προσαρµοζόµενες στις ανάγκες των χειµαζόµενων εφοπλιστών.
Και αφού αυξάνονται οι τιµές των εισιτηρίων και η αξία τού ευρώ παραµένει η ίδια, δεν µπορεί, θα µετακινήθηκε νοτιότερα η Ικαρία και βορειότερα η Χίος. Το Σύνταγµα, η πλατεία, πέφτει κάπου στο Πεντάγωνο και τα Σεπόλια στα Άνω Λιόσια. Το ένα κιλό ισούται µε το µισό, το µέτρο µε την πήχη, η ώρα µε το τέταρτο. Και επειδή τα όργανα µέτρησης κυκλοφορούν ανάµεσά µας (είναι υπαρκτά, τα βλέπουµε, τα πιάνουµε) κάποιες αντικαταστάσεις προφανώς έχουν γίνει και οι διαδροµές µετρώνται µε την οκά, η ώρα µε το θερµόµετρο, η ζέστη µε το ταχύµετρο, το βάρος µε το βαρόµετρο και µε το ταξίµετρο η υγρασία.
   Τέλος, όπως οι πολιτικοί εν αχρηστία ορίζονται επίτιµοι πρόεδροι κοµµάτων ή πρόεδροι της Δηµοκρατίας, ο Παλαµήδης, ο απόλυτα ξεφτιλισµένος ιδιότυπος ήρωας της ακρίβειας που εφήυρε τα µέτρα και τα σταθµά, ανακηρύσσεται προστάτης τής Αγορανοµίας. Η µορφή του θα κεντηθεί στις στολές των ανδρών αυτής της υπηρεσίας άνευ αρµοδιοτήτων και εικόνα του θα αναρτηθεί στα κατά τόπους αγορανοµικά τµήµατα, φιλοτεχνηµένη, κατόπιν αναθέσεως, από τον κ. Αλέκο Φασιανό. Τον ύµνο τού Παλαµήδη γράφει η κ. Λίνα Νικολακοπούλου, συνθέτει ο κ. Σταµάτης Κραουνάκης και σχολιάζει ο κ. Λευτέρης Παπαδόπουλος. Στο πιάνο ο Μίµης Πλέσσας. Σολίστ η Άλκηστις Πρωτοψάλτη. Επίσηµη πρώτη στο Καλλιµάρµαρο. Παρουσιάζει ο κ. Αλέξης Κωστάλας. Εισιτήρια σολντ-άουτ.

   Γιάννης Καλαϊτζής